שיטות טיפול המוצעות ע”י הרפואה הקונבציונלית ועל ידי הרפואה המשלימה

שיטות הטיפול בכאבי גב

דרכי הטיפול של הרפואה הקונבציונלית

הרפואה הקונבנציונלית מטפלת בכאבי-גב תחתון במספר דרכים: טיפול תרופתי המיועד להקלת הכאב והמצב הדלקתי, טיפול באמצעות פיזיותרפיה, מנוחה או, במצבים קשים, על-ידי ניתוח. חשוב לציין כי לגישה טיפולית זו מספר חסרונות:

טיפול תרופתי:

נטילתן של תרופות נוגדות-דלקת, או תרופות להקלת כאב, פוגעת במערכות שונות בגוף ובראש ובראשונה במערכת העיכול, כולל דימומים כיביים ופגיעה בפלורת המעיים המונעת ספיגתם של רכיבים תזונתיים החיוניים לגוף. חמור מכך, אם הבעיה ממנה סובל המטופל היא פריצת דיסק, גורמת נטילתן של תרופות להקלת הכאב, להתעלמות מן הבעיה האמיתית ולטיפול נקודתי בכאב בלבד. כתוצאה מכך, עלול מצבו של המטופל להחמיר כיוון שאנו מונעים ממנגנון הכאב, (אשר אמור למנוע מאתנו מלבצע תנועות מסוימות שאינן רצויות בשל פריצת הדיסק) מלבצע את תפקידו כהלכה ועלולים לגרום לפגיעה חמורה עוד יותר בדיסק.

ניתוח:

אחוזי ההצלחה בניתוחים מסוג זה קטנים יחסית וראוי לציין כי בקרב חלק גדול מן האנשים אשר עברו ניתוח זה בהצלחה, מופיעים שוב הסימפטומים ולעיתים אף באופן חמור יותר.

הרפואה המשלימה רואה את נושא כאבי הגב התחתון בראייה רחבה וכוללנית הרבה יותר והשלכותיו של הטיפול המשלים נוגעות לכלל מערכות הגוף ותורמות לשיפור איכות חייו של המטופל, והוא יכול לבחור מתוך מגוון רחב של שיטות טיפוליות. יתרונן של שיטות אלה בכך שאינן כוללות התערבות כירורגית ומקטינות בכך את הסיכויים להחמרת מצבו, והן עושות שימוש במשלימים תזונתיים טבעיים אשר, בניגוד לתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי, ניחנו בהשפעה מיטיבה על מערכות הגוף השונות.

מספר שיטות המוצעות על-ידי הרפואה המשלימה לטיפול בכאבי גב תחתון:

רפלקסולוגיה

שיטת טיפול באמצעות לחיצה בכפות הרגליים (ולעיתים גם בידיים). השיטה מבוססת על חלוקת כף הרגל לאזורים שונים, השולטים על מערכות ואברי הגוף. באמצעות לחיצות במקומות שונים בכפות הרגליים, שואף המטפל להגיע למצב איזון באברי הגוף השונים. על פי ניסיוני יעילה הרפלקסולוגיה במצבים בהם כאבי הגב התחתון הינם על רקע הקשור לשרירים או למצבי לחץ.

רפואה סינית

הטיפול בכאבי-גב ברפואה הסינית רחב וכולל שיטות רבות: דיקור (אקופונקטורה), טיפול בצמחי מרפא, שיאצו, טווינא, כוסות רוח ועוד. הרפואה הסינית מבוססת על עקרונות פילוסופיים וראיית עולם שונה מזו המערבית, ועל ידע פזיולוגי, אנטומי ופתולוגי נרחב ביותר. על-פי הרפואה הסינית מחולק הגוף למרידיאנים, רשת של קוי אנרגיה השולטים על אברים פנימיים בגופנו כמו גם על תפקודים שונים. קיימות למעלה מ-365 נקודות דיקור על-פני המרידיאנים ועוד רבות אחרות, אשר אינן קשורות למרידיאנים. רופא המטפל ברפואה הסינית מבצע בדרך כלל, אבחון על-ידי בחינת הדופק ומראה הלשון וכמובן באמצעות שיחת תשאול מעמיקה עם המטופל. דרכי הטיפול על-פי הרפואה הסינית מגוונות. מטפלים אחדים בוחרים לשלב בין מספר שיטות טיפול שונות ואחרים עושים שימוש בשיטה אחת בלבד. הרפואה הסינית יעילה יותר בטיפול במצבים של כאבים חזקים או כאשר קיימת הקרנת כאב לרגל. היא מטפלת היטב בדלקות אשר נוצרו אולם אין לה השפעה על תנועתיות הדיסקים ועל היציבה.

שיטת פלדנקרייז

שיטה זו מהווה מעין תרגול איטי ועדין של תנועות הנעשות ללא כל מאמץ, תוך הקשבה לתחושות המטופל. שיטה זו מלמדת את המטופל לבצע תנועות בצורה המתאימה לו ביותר.

שיטת אלכסנדר

שיטה זו מניחה כי התנהגות גופינו מוטעית. המטופל לומד לשמור על יציבה נכונה של עמוד השדרה ולהיות מודע לצורת ביצוע תנועות פשוטות כגון: מעבר מישיבה לעמידה, הרמת משאות בצורה נכונה וכדומה. בשיטה זו לומד המטופל לשנות הרגלים יציבה ותנועה לקויים המושרשים בו שנים, תוך הקניית הרגלים חדשים, המונעים נזקים לעמוד השדרה. שיטת פלדנקרייז ושיטת אלכסנדר פותרות היטב בעיה של מוגבלות תנועתית ויציבה ויעילות לדעתי, יותר כאשר האדם מטופל גם באמצעות שיטות טיפוליות נוספות, כרפואה סינית, ומשלימות אותן.

השלמות תזונתיות

ראו מאמר מפורט בנושא

שיטת ה – Spinal Therapy

שיטה המשלבת בתוכה את עקרונות השיאצו, האקופרסורה (לחיצה על נקודות הדיקור), מניפולציות עדינות של עמוד השדרה, שימוש בצמחי מרפא, אלקטרו-אקופונקטורה (שימוש במכשיר חשמלי על נקודות הדיקור) ותרגול תנועתי בהתאם למצב המטופל. שיטה זו הינה שיטת טיפול מנואלית (ידנית) בה משתמש המטפל בטכניקת לחיצות מיוחדת, המדמה את הלחצים אשר הופעלו על האזור הפגוע ואשר גרמו להיווצרות הבעיה. הלחיצות מדויקות במיקומן ובמידת עוצמתן ועל-ידי כך גורמות לגוף ל”תקן את הקלקול” אשר נוצר. בנוסף משתמש המטפל במניפולציות עדינות של עמוד השדרה.

שיטת Spinal therapy הינה שיטה אידיאלית לטיפול בכל המצבים שהוזכרו, כיוון שהיא שמה דגש על כל ההיבטים של תנועתיות ויציבה וכוללת טיפול מקומי אשר מפחית בצורה משמעותית את הלחץ מהדיסקים וממערכת העצבים. השיטה יעילה במיוחד במצבי פריצת דיסק, מצבי סטרס ובעיות שרירים כרוניות.

למידע מפורט יותר על שיטת Spinal Therapy >

להתייעצות על הטיפול המתאים, או לכל שאלה

התקשרו אלינו עכשיו

אפשר גם לשלוח את הטופס, ונחזור אליכם בהקדם