כ-80% מהאוכלוסיה סובלים או יסבלו מכאבי גב תחתון או עליון במהלך חייהם

אתם נימצאים בסיכון גבוה לסבול מבעיות גב אם:

  • אתם עוסקים בעבודה פיסית,
  • אתם בעלי משקל יתר,
  • אתם לא עוסקים בפעילות ספורטיבית קבועה או בפעילות גופנית בכלל,
  • אתם מעשנים (מחקרים מראים קשר ישיר לעישון ובעיות גב) ,
  • אם אתם במצבי לחץ,
  • אם אתם לא מרוצים ממקום עבודתכם או מהאוירה בבית (מחקרים מראים קשר מחוסר סיפוק כנ”ל ובין החלמה איטית או סבל מכאבי גב).
כאבי גב תחתון

70% מכלל הפונים לקבלת טיפול רפואי, מתלוננים על כאבים חמורים בגב התחתון. כאב גב תחתון הינו הגורם השני, לאחר שפעת, לאובדן ימי עבודה בקרב האוכלוסייה הבוגרת מתחת לגיל 45 בעולם המערבי. פגיעות גב מהוות מרכיב עיקרי בתביעות של מקום העבודה בעולם המערבי בעשור האחרון.

כאבי גב תחתון, גורמים למוגבלות קשה, להיעדרויות רבות וממושכות ממקום העבודה, מסבים תסכול וכאב ופוגעים קשות באיכות החיים. למרות שנות המחקר הרבות אודות הגורמים לכאבי הגב התחתון, דרכי האבחון והטיפול, אין אנו קרובים היום, יותר מבעבר, לפתרון לבעיה קשה וכואבת זו.

מהו עמוד השדרה תחתון

הגב התחתון או עמוד השדרה התחתון הינו מערכת מורכבת המחברת בין פלג גופנו העליון (כולל בית החזה והידיים) לפלג גופנו התחתון (כולל אגן הירכיים והרגליים). חלק חשוב זה של עמוד השדרה מאפשר לגופנו את יכולת התנועה והכוח. יכולת התנועה מאפשרת לגופנו להסתובב, לסובב ולהתכופף ואילו הכוח מאפשר לנו לעמוד, ללכת ולהרים משאות כבדים. ליכולת זו אנו נזקקים מדי יום ביומו במהלך חיינו ותפקוד לקוי של עמוד השדרה התחתון יפגום באיכות חיינו הן במישור הפיזי והן במישור המנטלי.

מבנה עמוד שדרה תחתון

מבנה עמוד השדרה התחתון

עמוד השדרה התחתון בנוי חמש חוליות (המונחות זו על גבי זו ומחברות מבנה עמוד השדרה התחתון בין עמוד השדרה העליון לאגן) ובתחתיתו מחוברת עצם הזנב. בין חוליה אחת לשנייה קיים “בולם זעזועים” שתפקידו להגן על החוליות ולאפשר את יציבותן, המכונה דיסק. במרכזו של הדיסק נמצא הגרעין שתפקידו לספוג את הזעזועים הנגרמים כתוצאה מעמידה, הליכה, ריצה וכו’. הטבעת החיצונית של הדיסק נקראת אנולוס (annulus) והיא רקמה סחוסית מורכבת משכבות של סיבים רקמתיים שזורים האוחזים את הגרעין במקומו. דרך התעלה המרכזית, המכונה תעלת השדרה, העוברת לאורך החוליות, מתבצעת התקשורת העצבית בין המוח לשרירי הרגליים.

הסיבות לכאבי-גב תחתון

כאבי גב תחתון נובעים מסיבות שונות ופגיעתם משותפת הן לאלה העוסקים בפעילות גופנית מאומצת (כחלק מפעילות ספורטיבית או עבודה) והן לאלה אשר אינם עוסקים בפעילות כלל. עם הסיבות לכאבי גב תחתון ניתן למנות: כיווץ או מתיחת שרירים גיל אוסטאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם) וסדקים סטרס (מצבי לחץ) היצרות תעלת העצב (Spinal stenosis) פריצת דיסק

כיווץ או מתיחת שרירים

נגרמים כאשר השריר נמצא במצב של מאמץ יתר או במצב ירוד הנובע מגיל, תזונה לקויה, פעילות יתר ועוד. במצב זה מנסים הרצועות והשרירים לחפות על אבדן יציבותו של עמוד השדרה וגורמים על-ידי כך לכאב מקומי עז.

גיל ואוסטאופורוזיס

ככל שאנו מתבגרים, יורדת מסת העצם כתוצאה משינויים הורמונליים (כולל נטילת גלולות למניעת הריון וטיפול הורמונלי חלופי) לחצים המופעלים עליה לאורך שנים, תזונה לקויה, חסרים תזונתיים ופגיעה במאגר המינרלים הבונים את העצם, המוחמרים עם הגיל. כתוצאה מכך עלולים להיווצר סדקים ושברים בחוליות, אשר יגרמו לכאבים עזים ואף לחוסר יכולת תפקוד. בשלב זה קטנה גם דרגת האלסטיות ומידת החוזק של השרירים והרצועות.

מצבי סטרס

כאבי-גב תחתון קשורים בחלקם גם למצבי סטרס (לחץ) ומושפעים ממתחים שונים. השרירים הגדולים התומכים את עמוד השדרה לאורכו ומכונים זוקפי הגב, עלולים להימתח או להתכווץ כתוצאה ממצב מתח בו מצוי האדם. מקרים רבים של כאבי-גב כרוניים אשר אינם מופיעים על רקע של פריצת דיסק, דלקות מקומיות וכו’, נגרמים כתוצאה ממצבי סטרס. בדרך כלל פוגע כאב זה באוכלוסייה של גילאי 20-40. הכאב עשוי להופיע בצוואר, בשכמות, בכתפיים, בגב התחתון ובאזור הישבן. כאב זה אינו ממוקד בדרך כלל, והוא עמום, כרוני וממושך. כאב מסוג זה עשוי להופיע על רקע עייפות, עמידה או ישיבה ממושכת בתנוחה מסוימת לאורך זמן, כגון ישיבה ממושכת מול מסך המחשב. השילוב בין הגורמים הללו עלול להחמיר, בעקבות סטרס.

היצרות תעלת העצב (Spinal stenosis)

סטנוזיס פרושו היצרות. כאשר הופכת תעלת העצב, המכילה את העצב ושומרת עליו, לצרה היא לוחצת על העצב והתוצאה הינה כאב-גב תחתון בשילוב הקרנת כאב לרגל, לעיתים עד לכף הרגל. הסיבות להיצרות זו הינן גיל, תורשה ושינויים בזרימת הדם. כתוצאה מכך נגרמים כאבים, קשיים בהליכה, חוסר תחושה ברגליים, נימול ותחושת כבדות.

פריצת דיסק

פריצת דיסק (המכונה גם בלט הדיסק) נגרמת כתוצאה מלחץ פיזי על החוליות או כתוצאה מהתבגרות. במצב זה משתנים הדיסק והגרעין ומאבדים את גמישותם. במצבים מסוימים של פריצה אף נוצר סדק בדיסק עצמו. במצב בו הסדק גדל, עלול הגרעין לפרוץ החוצה כתוצאה מבקע ברקמת האנולוס. במרבית מצבי פריצת דיסק, בולט הדיסק ולוחץ על העצב, מצב הגורם לכאב עז. לחץ על הרגל, דלקת וכיווצי שרירים הינם תוצאות אופייניות במצבים אלה, והם מתרחשים על-מנת להגן על חוסר היציבות אשר נוצרה בחוליות.

משקל יתר

אנשים הסובלים ממשקל יתר יסבלו, קרוב לוודאי, מבעיית גב כזו או אחרת במהלך חייהם. המשקל הרב מפעיל לחץ ממושך לאורך שנים על הדיסקים ומזרז באופן משמעותי את התבלותם ואבדן גמישותם.

להתייעצות על הטיפול המתאים, או לכל שאלה

התקשרו אלינו עכשיו

אפשר גם לשלוח את הטופס, ונחזור אליכם בהקדם